Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στο Γύθειο
Δελτίο τύπου Ιεράς Μητροπόλεως Μάνης
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Μάνης κ. Χρυσόστομος Γ’ γιόρτασε την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού (14/9/2023) λειτουργώντας στον Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Γυθείου πλαισιούμενος από τους ιερείς π. Νήφωνα Καρολεμέα και π. Χριστόδουλο Κρουστάλη.
Μετά το πέρας της Θ. Λειτουργίας αναγνώστηκε και το Μήνυμα του Σεβ. για την εόρτιο ημέρα, το οποίο και παραθέτουμε:
Ἀγαπητοί μου χριστιανοί,
Ἑορτάζουμε σήμερα τήν Παγκόσμιον Ὕψωσιν τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ τοῦ Σωτῆρος Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Εἶναι μεγάλη καί ἱερή αὐτή ἡ ἡμέρα καί ὀφείλουμε νά τήν τιμοῦμε καί νά τήν σεβόμεθα. Μέ τόν ἐκκλησιασμό μας, τήν προσευχή μας, τήν νηστεία, τήν ἀποφυγή τῆς ἁμαρτίας, τήν Θεία Μετάληψη, τήν ἀγάπη στόν πλησίον, τήν προσκύνηση τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.
Ἀξίζει ν’ ἀκούσουμε τί λέγουν οἱ θεοφόροι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καί Ἅγιοι γιά τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ. Εἶναι λόγια πολύ ὠφέλιμα.
Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος λέγει: «Ὁ Σταυρός εἶναι ἑορτή καί πανήγυρη πνευματική. Γιατί προηγουμένως ὁ σταυρός ἦταν ἡ λέξη πού σήμαινε καταδίκη, τώρα ὅμως ἔγινε ἀντικείμενο τιμῆς. Προηγουμένως ἦταν σύμβολο καταδίκης, τώρα ὅμως εἶναι ἡ προϋπόθεση τῆς σωτηρίας μας. Γιατί αὐτός ὁ σταυρός μᾶς προξένησε ἄπειρα ἀγαθά, αὐτός μᾶς ἀπάλλαξε ἀπό τήν πλάνη τῆς εἰδωλολατρίας, αὐτός μᾶς φώτισε ἐνῶ ζούσαμε μέσα στό σκοτάδι, αὐτός μᾶς ἔκανε φίλους Του, ἐνῶ εἴχαμε ἀποξενωθεῖ ἀπ’ αὐτόν, αὐτός μᾶς ἔφερε κοντά στό Θεό, ἐνῶ ἤμαστε μακριά Του. Αὐτός ἐξαφάνισε τήν ἔχθρα, αὐτός ἐξασφάλισε τήν εἰρήνη, αὐτός ἔγινε γιά μᾶς θησαυροφυλάκιο ἄπειρων ἀγαθῶν. Ἐξ αἰτίας του δέν περιπλανιόμαστε πιά στίς ἐρήμους, γιατί γνωρίσαμε τόν ἀληθινό δρόμο. Δέν ζοῦμε πιά ἔξω ἀπό τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν, γιατί βρήκαμε τήν εἴσοδό της. Δέν φοβόμαστε πιά τά πεπυρωμένα βέλη τοῦ διαβόλου, γιατί εἴδαμε τήν πηγή. Δέν φοβόμαστε τό λύκο, γιατί ἔχουμε τόν Καλό Ποιμένα. Γιατί λέγει ὁ Χριστός: «Ἐγώ εἶμαι ὁ Ποιμήν ὁ Καλός»! Γι’ αὐτό ἑορτάζουμε καί τιμοῦμε τό σταυρό».
Ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἱεροσολύμων μᾶς λέγει καί μᾶς παροτρύνει: «Μή ντρεπόμαστε τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ. Κι’ ἄν ἄλλος ντρέπεται καί τόν κρύβει, ἐσύ κάνε φανερά τόν σταυρό σου, γιά νά δοῦν οἱ δαίμονες τό σημεῖο αὐτό τοῦ βασιλιά Χριστοῦ, καί νά φύγουν μακριά, τρέμοντας. Κάνε μάλιστα τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ συχνά, εἴτε τρῶς, εἴτε πίνεις, εἴτε κάθεσαι, εἴτε ξαπλώνεις, εἴτε σηκώνεσαι, εἴτε μιλᾶς, εἴτε περπατᾶς, δηλαδή σέ κάθε περίσταση. Γιατί ὅποιος σταυρώνεται ἐδῶ στή γῆ, βρίσκεται νοερά πάνω στόν οὐρανό… Εἶναι μεγάλο φυλακτήριο. Δωρεάν τό παίρνουν οἱ φτωχοί καί ἄκοπα οἱ ἄρρωστοι, ἐπειδή ἡ χάρη Του προέρχεται ἀπό τόν Θεό. Σημάδι εἶναι τῶν πιστῶν καί φόβος τῶν δαιμόνων».
Καί ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ὁ ἐθνοϊερομάρτυς ἔρχεται πολύ σοφά καί μᾶς διδάσκει πῶς νά κάνουμε σωστά τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ. Ἰδού τί λέγει: «Ἀρχικά ἑνώνουμε τά τρία πρῶτα δάκτυλα τοῦ δεξιοῦ χεριοῦ, ὁμολογῶντας ἔτσι τήν πίστη μας σ’ ἕνα Θεό, πού εἶναι ταὐτόχρονα καί τρεῖς ὑποστάσεις, τρία πρόσωπα -ὁ Πατήρ, ὁ Υἱός καί τό Ἅγιον Πνεῦμα-, ὁμοούσια, ἑνωμένα μεταξύ τους «ἀχωρίστως» καί «ἀδιαιρέτως». Τά ἄλλα δύο δάκτυλα, πού ἀκουμποῦν στήν παλάμη, συμβολίζουν τίς δύο φύσεις, δύο θελήσεις καί δύο ἐνέργειες τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, δηλαδή τή θεία καί τήν ἀνθρώπινη. Μ’ αὐτό τόν τρόπο κάνουμε μία συμβολική ὁμολογία τῆς ὀρθοδόξου πίστεώς μας, πού βάσεις καί θεμέλιά της ἀποτελοῦν τό τριαδολογικό καί τό χριστολογικό δόγμα.
Μετά φέρνουμε τό χέρι στό μέτωπο, τή σωματική περιοχή τῆς διανοητικῆς λειτουργίας φανερώνοντας ἔτσι, ὅτι ἀγαποῦμε τόν Θεό μ’ ὅλη τή διάνοιά μας, καί ὅτι ἀφιερώνουμε σ’ Αὐτόν ὅλες τίς σκέψεις μας. Τό χέρι ἔρχεται κατόπιν στήν κοιλιά. Ἔτσι δηλώνουμε συμβολικά ὅτι προσφέρουμε στόν Κύριο ὅλες τίς ἐπιθυμίες μας καί ὅλα τά συναισθήματά μας. Τέλος, φέρνουμε τό χέρι στούς ὤμους, πρῶτα στόν δεξιό καί μετά στόν ἀριστερό, ὁμολογῶντας ἔτσι, ὅτι καί κάθε σωματική μας δραστηριότητα ἀνήκει σ’ Ἐκεῖνον».
Ἀγαπητοί μου,
Εὔχομαι ἡ Χάρις καί ἡ Εὐλογία, ἡ Προστασία καί ἡ Βοήθεια τοῦ Τιμίου Σταυροῦ νά εἶναι μετά πάντων ἡμῶν. ΑΜΗΝ.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο ΜΑΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ Γ’